Notre histoire

Ons verhaal

Een Groep die mee evolueert met zijn sector 

Vanaf de oprichting in 1944 door ondernemer Gérard Fraikin tot vandaag: ontdek hoe de Groep in de loop der jaren steevast het voortouw nam in de evolutie van de transport- en mobiliteitssector! 

De grootste stappen in onze ontwikkeling  

 

De jaren 40 tot 50: de begindagen van Fraikin 

Terwijl de jonge Gérard Fraikin herstelt van zijn oorlogswonden, merkt hij tijdens een ontbijt met zijn oom een voorbijrijdende vrachtwagen met gasgenerator op. “Wat dacht je van een carrière in de transportsector?”, vraagt zijn oom hem. 

Het idee blijft hangen. In september 1944 richt Gérard Fraikin de S.A.R.L. des Transports Fraikin op. Zijn doel? Voertuigen verhuren met chauffeur, aan bedrijven en warenhuizen in en rond Parijs. 

Al snel mag Fraikin drie grote bedrijven tot zijn klanten rekenen: het Franse spoorwegbedrijf SNCF, de producent van vruchtensappen Fruidam en het Parijse warenhuis Le Bon Marché. 

De jaren 50: een eerste crisis, de eerste ontwikkelingen 

In 1950 rijden 20 van de 25 voertuigen in het wagenpark van de Groep voor Le Bon Marché. Wanneer het warenhuis in moeilijkheden komt, moet Gérard Fraikin op zoek naar een nieuwe bestemming voor de wagens. Hij besluit vracht- en bestelwagens te verhuren op lange termijn.  

Het bedrijf weet nieuwe overeenkomsten te sluiten met spelers in de voedingsindustrie en transportsector. De formule van Gérard Fraikin vindt bijval bij zijn publiek. In de loop van de jaren 50 breidt de ondernemer zijn wagenpark verder uit, aanvankelijk met lichte vrachtwagens, maar niet veel later ook met de eerste zware vrachtwagens.  

De Parijse vestiging barst stilaan uit haar voegen, waarop Fraikin naar Gennevilliers verhuist. Het bedrijf groeit razendsnel en de opening van een tweede vestiging staat al meteen op de planning. 

De jaren 60: Fraikin verovert nieuwe gebieden  

Tegen 1963 telt het wagenpark van Fraikin al 500 vrachtwagens. Het uitgestrekte Frankrijk lonkt, des te meer naarmate de klanten van Fraikin zich ook buiten Parijs wagen en zich overal op het Franse grondgebied gaan vestigen. Fraikin opent een vestiging in Bordeaux, al snel gevolgd door vestigingen in Créteil, Lyon, Nantes, Lille en Marseille.  

In 1971 volgen Toulouse, Strasbourg, Grenoble, Aulnay-sous-Bois, Nîmes, Tours, Nancy, Saint-Etienne en Rennes. Het jaar erop, in 1972, zijn de Fraikin-agentschappen buiten Parijs al goed voor 50 % van de totale omzet van het bedrijf! 

1974: de oliecrisis laat zich voelen  

De gebeurtenissen in de wereld gooien roet in het eten. In enkele maanden tijd verbreken de brandstofleveranciers hun contracten. Drie grote klanten gaan over de kop. In het eerste kwartaal van 1975 zien de transportpartners van Fraikin hun activiteiten met 30 tot 40 % terugvallen. 

Zoals gewoonlijk zet het bedrijf in op innovatie om nieuwe groeimogelijkheden aan te boren. Het is het begin van de verhuur op korte termijn. Dankzij de nieuwe huurformule kunnen de vrachtwagens die als gevolg van de crisis stil blijven staan alsnog worden ingezet om tegemoet te komen aan de tijdelijke behoeften van transporteurs.  

De jaren 80: Fraikin zet meer in op lichte bedrijfswagens 

De overname van Follin, een verhuurbedrijf uit Nice, in 1978 laat Fraikin toe zijn aanbod lichte bedrijfswagens uit te breiden. In 1985 versterkt Fraikin zijn aanwezigheid in het westen van Frankrijk met de overname van Bolloré in Brest en Autoloc in Nantes. Dochteronderneming Locatime ziet het levenslicht in Neuilly-sur-Seine en voert haar activiteiten in de regio van Parijs, en Centraal-, Oost- en Noord-Frankrijk. 

1995: de fusie tussen Fraikin en Locamion 

Overnemen of overgenomen worden ... In 1995 zwaaien vier grote spelers de plak in de sector. Het familiebedrijf Fraikin en Locamion zijn samen met Société Générale marktleiders in de sector, zij het met een nipte voorsprong. In het licht van die situatie lijkt een toenadering aangewezen.  

Gérard Fraikin neemt het initiatief. In het najaar van 1995 krijgt Fraikin bij BNP een lening voor de overname van Locamion. 

Ondanks culturele verschillen delen de bedrijven een gemeenschappelijke operationele visie. De door Gérard Fraikin beoogde verdubbeling van de omzet is in een mum van tijd een feit. In vier jaar tijd vertweevoudigt het bedrijf zijn activiteiten. Twee jaar later volgt een verdrievoudiging. 

De jaren 90 en 2000: Fraikin verovert het buitenland 

Fraikin zette al eind jaren 70 zijn eerste stappen in het buitenland, met activiteiten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. In de jaren 90 komt de internationalisering van de Groep echter in een stroomversnelling.  

In 1992 kondigt Gérard Fraikin de komst van de Groep naar België aan. En in 1997 ondersteunt de Groep de ontwikkeling van zijn klant Crudi in Spanje.  

Een tiental jaar later is Oost-Europa aan de beurt. In 2006 trekt Fraikin namelijk naar Polen, gevolgd door Tsjechië en Slowakije in 2011, Hongarije in april 2013 en Rusland in 2015. 

In 2006 verrast Fraikin in het Verenigd Koninkrijk met de overname van Lex Transfleet, een bedrijf dat vijf keer groter is dan Fraikin zelf. 

De jaren 2000: van familiebedrijf naar bedrijf in handen van investeerders 

In 1995 is Fraikin nog een familiebedrijf. Dat staat op het punt te veranderen op aansturen van zijn oprichter. Gérard Fraikin bereidt namelijk zijn opvolging voor en plaatst een algemeen directeur aan het roer van zijn bedrijf, met als opdracht koers te zetten naar een beursgang van de Groep. Datzelfde jaar nog treedt Fraikin toe tot de beurs. 

In 1999 komt Fraikin in handen van Iveco (onderdeel van de Fiat-groep) en wordt het bedrijf van de beurs gehaald. Wanneer Fiat niet veel later in slechte papieren komt te zitten, wordt Fraikin opnieuw op de beurs geïntroduceerd.  

In 2003 komt Fraikin in handen van het investeringsfonds Eurazeo, in de vorm van een Leveraged Buyout of LBO. Later staat Eurazeo zijn deelname af aan CVC Partners, de huidige aandeelhouder van Fraikin. 

2008 tot 2013: de financiële crisis spaart Fraikin niet

De financiële crisis van 2008 slaat hard toe in de transportsector. Met een klantenportefeuille die voor 40 % uit wegtransporteurs bestaat, ziet Fraikin zijn activiteiten in 2009 met 16 % slinken.  

Die economische situatie leidt bij Fraikin tot een herstructurering. De interne organisatie en merkenportefeuille van het bedrijf worden vereenvoudigd. De netwerken voor zware vrachtwagens en die voor lichtere voertuigen worden samengevoegd, net als tal van divisies.  

In mei 2013 stelt aandeelhouder CVC Partners een nieuwe CEO aan, die de opdracht krijgt Fraikin opnieuw op de rails te krijgen en het bedrijf opnieuw op de kaart te zetten als referentiespeler in zijn sector. 

2013 tot 2020: Fraikin komt opnieuw op kruissnelheid 

In 2017 laat Fraikin voor het derde jaar op rij groeicijfers optekenen dankzij uitstekende prestaties in zowel de landen waar het bedrijf als vanouds aanwezig is als in de nieuwe markten die het aanboort.  

Die stevige basis sterkt Fraikin in de aanvang van een strategisch transformatie- en groeiplan, via een wijziging in het aandeelhouderschap onder impuls van de Angelsaksische fondsen Alcentra, Värde Partners en Canyon. De operatie gaat gepaard met een herkapitalisatie en een wezenlijke afbouw van de schuldenlast.  

2020 tot vandaag: de kaap van één miljard euro omzet is gerond 

In 2020 neemt Fraikin Via Location over. Het Franse verhuurnetwerk voor bedrijfsvoertuigen wordt in 2022 volledig in de Groep geïntegreerd. 

Met de overname ziet Fraikin ook zijn personeelsbestand met 600 nieuwe werknemers toenemen, en krijgt het bedrijf er een veertigtal vestigingen in Frankrijk en de Benelux bij. Ook zijn eigen activa nemen met 120 miljoen euro toe.  

In 2022 is Fraikin Europees marktleider in de verhuur van industriële voertuigen en bedrijfswagens, en begint Fraikin aan een herfinanciering voor 1,45 miljard euro via een nieuw securitisatieprogramma. Met deze transactie stelt Fraikin de duurzame financiering van zijn wagenpark en zijn verdere groei in Europa veilig.