Supplychain

Hoe kies je de juiste hoogwerker: huur een geschikt voertuig voor maximale veiligheid

  • 13/03/22
  • 6 min

Of het nu is voor het aansluiten van glasvezel, het vervangen van de lantaarnpaal lampen, het plaatsen of verwijderen van kerstversiering, het zijn allemaal klussen waarvoor een speciale bouwmachine nodig is: de hoogwerker.

In combinatie met een lichte bedrijfswagen of vrachtwagen vergemakkelijkt het de toegang tot het werkgebied op hoogte voor het uitvoeren van onderhoud, reparaties, service of reiniging. Hoe kies je het juiste voertuig?

fraikin nacelle

De criteria om de juiste hoogwerker te kiezen

Bakwagens zijn onderverdeeld in twee categorieën: lichte voertuigen en vrachtverkeer. In Frankrijk zijn 80% van de platforms 3T5 max-platforms of 3T5 max-bestelwagens of gewoon 80% van de hoogwerkers besttaat uit 3T5 max.

Zoals Pierre Dalla-Corte, projectmanager apparatuur en referentie voor hoogwerkers bij FRAIKIN, ons vertelt: “de meeste klanten kennen hun behoeften”.

Het begrijpen van deze behoefte, zonder dingen aan het lot over te laten, wordt al georganiseerd vanaf de auditfase…

 

Kies de hoogwerker volgens de aard van de taak

De keuze van het ideale voertuig hangt af van de categorie van werkzaamheden waarin de uit te voeren taak valt.

De telecomgroep vertegenwoordigt 80 % van het werk dat het gebruik van een bedrijfsvoertuig met een hoogwerker en vereist: een bereik van 6 meter (soms 8 meter) in hoogte en op giekverstelling om aan het netwerk te werken.

De beperking zal helemaal niet hetzelfde zijn voor lichtingenieurs: installateurs van lampen (lantaarnpalen, stadsdecoraties, enz.) hebben een platform nodig dat wel twee keer zo hoog kan komen (ongeveer 12 meter). Aan de andere kant is een groot axiaal bereik niet nodig, aangezien de operator zichzelf verticaal hijst, aan de voet van de werkplaats waar hij moet ingrijpen, zonder enige verplaatsing.

Tot slot zullen installateurs van borden, alarmen, reclameborden of bewegwijzering hetzelfde type voertuig met maximale hefcapaciteit nodig hebben.

 

Het laadvermogen: een bepalend element voor de keuze van een hoogwerker

Het bepalende element bij de keuze van een hoogwerker is het laadvermogen: de maximaal toelaatbare massa komt overeen met de som van het leeggewicht van het voertuig (LG) en de maximaal toelaatbare massa van het materiaal dat hij mag vervoeren (MTM).

Volgens de geldende regelgeving is het maximale “rijklaar” gewicht van een platformwagen met 2 plaatsen in de cabine 3282 kilo, wetende dat een licht voertuig maximaal 3500 kilo mag wegen.

Deze 3282 kilo bestaat uit het voertuig, de uitrusting, de bestuurder wiens gewicht wordt geschat op 75 kilo, evenals alle vloeistoffen en 90 % van de brandstof; het laadvermogen is dus maximaal 218 kilo.

Dit is een waarde die niet mag worden overschreden!

Om de veiligheid van zijn apparatuur en de naleving van de norm te garanderen, heeft Fraikin zelfs een foutenmarge van 3 %, ingevoerd, wat overeenkomt met 100 kilo, om de veiligheid van al zijn klanten te garanderen. Boven de maximale belasting van 3 kilo moet u een zwaar voertuig huren.

 

Het rijbewijs van de operator van de werken

De lichte hoogwerker, beperkt tot 3T5, is bestuurbaar met een eenvoudig autorijbewijs.

Indien er voor de werkzaamheden grotere ladingen vervoerd moeten worden, zal men moeten kiezen voor een zwaar voertuig waarvoor minimaal een vrachtwagenrijbewijs vereist is.

Er zijn echter maar weinig telecomoperators of lichttechnici die in het bezit zijn van dit type rijbewijs. Wellicht willen ze hun werknemers niet opleiden in dit licentiemodel om te voorkomen dat ze overstappen naar het beroep van vrachtwagenchauffeur en het bedrijf verlaten.

Pierre Dalla-Corte legt ons uit dat er een tussenoplossing bestaat: het C1 rijbewijs.

Volgens hem: “Met deze opleiding kan men zware voertuigen tot 7 ton besturen, wat meer dan genoeg is voor een hoogwerker. De werknemer wordt dus opgeleid om op dit type voertuig te rijden, maar kan niet als vrachtwagenchauffeur beschouwdbeschouwdt worden”.

 

De hoogwerker huren: veiligheid voorop

Het vallen van het platform, elektrocuties, kantelen of botsingen vertegenwoordigen de meeste ongevallen die verband houden met het gebruik van een hoogwerker.

In haar wereldwijde rapport voor 2020, telde de International Powered Access Federation (IPAF) 736 ongevallen tussen de periode van 1 januari 2019 en 31 december 2020, waarbij 768 mensen betrokken waren.

De sectoren waarin het vaakst slachtoffers zijn, zijn de bosbouw en de bouw; daarna komen onderhoud en telecommunicatie.

Fraikin is onhandelbaar in deze kwesties, en zoals Pierre Dalla-Corte benadrukt: “we spelen niet met de veiligheid van onze klanten”.

Een gehuurd platformvoertuig zonder hoogtebereik zou de bediener dwingen om de vangrail te beklimmen om een paar meter te winnen, wat ten strengste verboden en natuurlijk uiterst gevaarlijk is.

Overbelasting is ook de oorzaak van veel ongevallen:

  • kantelen van een machine die te zwaar is;
  • onmogelijkheid om voor een obstakel te remmen: als de hoogwerker te veel beladen is, zal het voertuig niet op tijd kunnen stoppen.

Men moet daarom uiterst rigoureus zijn bij de keuze van het platformvoertuig, met betrekking tot het laadvermogen.

Zoals Pierre Dalla-Corte ons herinnerd moet de klant zijn verantwoordelijkheden opnemen en de door de wet en het verhuurbedrijf opgelegde belasting limiet niet overschrijden: “het is absoluut noodzakelijk dat de overheid zich ervan bewust is om de controles op hoogwerkers die overbelast zijn te versterken.

 

De hybride hoogwerker: de keuze voor een schoon voertuig

Door zijn constructie kan een hoogwerker niet volledig elektrisch zijn. In bepaalde specificaties van operatoren van openbare werken kan het echter vereist zijn dat de gebruikte machines schoon zijn.

De hoogwerker werkt op hydraulische energie: een pomp maakt het mogelijk om de druk van de olie die de cilinders voedt te verhogen. De hoogwerker is meestal verbonden met een poelie die zich aan de voorkant van het voertuig bevindt ter hoogte van de verbrandingsmotor: deze installatie, die tot drie jaar geleden nog gangbaar was bij carrosseriebouwers, is niet alleen de oorzaak van frequente storingen, maar ook schadelijk voor de omgeving.

Enerzijds veroorzaken de terugkerende trillingen van de machine schade aan de hydraulische pomp, aangezien deze door het voertuig gaat en deze aan de voorkant van de vrachtwagen is gekoppeld.

Anderzijds werkt de verbrandingsmotor continu: aangezien de hydraulische pomp erop is aangesloten, is het onmogelijk om met een uitgeschakelde motor te werken.

Sinds enkele jaren kan de hydraulische pompinrichting nu worden aangedreven door een elektromotor, in het achterste deel van het voertuig. Met een pack extra batterijen kan de pomp onafhankelijk van de verbrandingsmotor worden aangedreven: deze kan tijdens het gebruik worden losgekoppeld.

Pechgevallen zijn dus minder, maar bovenal kan men met deze “schone” hoogwerker milieubewuster en in stilte werken!

De autonome werking van de hoogwerker biedt aanzienlijke brandstofbesparingen en machines die met dit nieuwe systeem zijn uitgerust, worden bij klanten steeds populairder. Volgens Pierre Dalla-Corte “hadden we drie jaar geleden een twintigtal voertuigen van dit type in omloop; in 2021 verhuurden we tussen de 130 en 140. Ze vervangen geen volledig elektrisch voertuig, maar dragen ook bij aan de strijd tegen de opwarming van de aarde.”

In het kort

Om uw hoogwerker voertuig te kiezen, moet u vooral luisteren naar het advies van de experts: bepaal uw behoeften met het verhuurbedrijf, maar neem ook alle voorzorgsmaatregelen om gevaar te vermijden en respecteer de beperkingen opgelegd door de wetgeving, met name m.b.t het laadvermogen.

Om ook te lezen