Supplychain

Semi-trailer: de kou ten dienste van prestatie

  • 22/06/22
  • 6 min

AFLEVERING #3 SEMI-TRAILER-SERIE – Er was eens… het verhaal van kunstmatige kou! Het begon allemaal in het midden van de 19e eeuw, toen de leegloop van het platteland de korte keten deed verdwijnen, werd het noodzakelijk om voedingsmiddelen op een nieuwe manier te bewaren. Omdat het essentieel is om klanten een optimale koudeketen te garanderen, gaan we op zoek naar innovaties die ten dienste staan van de koelprestaties.

fraikin btp

Charles Tellier, een Franse ingenieur, ontwikkelde verschillende technieken om voedsel koud te houden: hij creëerde de eerste koelmachine met vloeibaar ammoniakgas en ’s werelds eerste vleesconserveringsinstallatie. In 1870, transformeerde hij een boot en isoleerde hij het ruim, de boot werd “le Frigorifique” genoemd. De Atlantische oversteek was een succes: na 105 dagen arriveerde de 30 ton vlees in zeer goede staat in Argentinië.

Het was de Amerikaanse uitvinder Frederick McKinley Jones, mede-oprichter van Thermo King, aan wie we een paar jaar later veel technologische vooruitgang te danken hebben om het langeafstandstransport van bederfelijke voedingsmiddelen te verbeteren.

Dit is het begin van de koudeketen… Sindsdien zijn de normen en de wetenschap alleen maar verder gekomen om vooral onze voedingsmiddelen optimaal te bewaren tijdens hun reis naar ons bord.

 

Kou: verschillende temperaturen voor verschillende producten

Voor een goede bewaring van consumentenproducten zijn verschillende “koude temperaturen” nodig, afhankelijk van of ze vers (PFT – traditionele versproducten), industrieel (PFI – industriële versproducten) of diepgevroren zijn. Allemaal onderworpen aan de ATP-regelgeving (Overeenkomst met betrekking tot het internationale vervoer van bederfelijke levensmiddelen), die in meer dan 50 landen van kracht is.

Elk product heeft zijn eigen koude -management. Verse producten worden vervoerd bij een temperatuur tussen de +2 en +15 graden, afhankelijk van het soort voedsel: dit is positieve koelte. Voor bevroren producten moet de temperatuur tussen de -18 en -25 graden worden gehouden: dit is de negatieve koelte. Omdat alle voedselcategorieën even gevoelig zijn voor vochtigheid, zal er ook rekening gehouden moeten worden met hygrometrie tijdens het transport.

 

Biotech: toonaangevende koel innovatie

Gezondheidsproducten die zijn afgeleid van biotechnologie worden wijdverbreid; één op de twee geneesmiddelen die op de markt worden gebracht, is warmtegevoelig. Producten die zijn afgeleid van levende cellen hebben ook hun regelgeving moeten verscherpen, met name met betrekking tot het transport ervan.

 

Gekoeld transport: opsplitsing van een gekoelde semi-trailer

Het koelvoertuig bestaat uit een geïsoleerde carrosserie, die zelf wordt gevoed door een koelaggregaat.

De carrosserie is over het algemeen geïsoleerd met geëxpandeerd polystyreen en bedekt met isolatiemateriaal: gladde polyester of metalen panelen.

Wist u dat? Wegens het feit dat vacuüm de beste isolator is, zijn er steeds meer innovaties op dubbelwandige dozen, geïsoleerd met vacuüm. “We staan nog maar aan het begin van vacuümisolatie, de voertuigen die met deze oplossing zijn uitgerust, zijn prototypes; Aan de andere kant heeft deze oplossing een mooie toekomst”, zegt Rémi Paign, Fraikin-consultant.

Er zijn verschillende soorten dozen: dubbele, enkele temperatuur of multi-temperatuur (scheidingen komen om de doos te segmenteren en maken het mogelijk om verschillende temperaturen te beheren). Sommige kratten zijn ook bestemd voor het vervoer van vlees of bloemen en vereisen specifieke regelingen.

De koeleenheid bestaat historisch gezien uit een compressor, een verdamper en een condensor. De groep produceert traditioneel koud dankzij een dieselmotor; op dragers kan het worden aangedreven door de motor van het voertuig. Omdat deze brandstof fossiele energie verbruikt en geluid genereert, moet ervoor worden gezorgd dat de gebruikte technologie aansluit bij nieuwe trends.

 

Semi-trailers: alternatieven voor een meer ecologische koelunit

CNG, LNG of biodiesel, elektriciteit, nieuwe energieën vervangen geleidelijk de traditionele automotoren. Eén daarvan, CNG, of gecomprimeerd aardgas, wordt steeds populairder. Fraikin vergezelde Fresh&Loc, logistiek specialist van de Globe Express-groep, ook bij de bevoorrading van een vloot van zeven koelwagens op CNG.

 

Een waterstof-koelgroep: de oplossing van de toekomst

Verschillende carrosseriebouwers en fabrikanten testen een waterstofvoorziening, die dankzij een brandstofcel wordt omgezet in elektriciteit. Een groene techniek (als de waterstof van koolstofvrije oorsprong is) en stil die zorgt voor twee dagen langeafstandsautonomie en een bevoorrading in tien minuten!

 

Cryogenica: een veelbelovend alternatief

De koelunit gebruikt vloeibare stikstof van -196°C die door een warmtewisselaar gaat en de laadruimte twee keer zo snel koelt als een dieselkoelunit, terwijl de ecologische voetafdruk met 80% wordt verminderd!

Dankzij de samenwerkingen met Chéreau en Air Liquide heeft Fraikin cryogene technologie kunnen inzetten om deze toe te passen op opleggers. Op verzoek van de U-groep namen de Fraikin-experts deel aan de ontwikkeling van deze technologie. U Logistics wilde namelijk CNG-aangedreven trekkers en opleggers huren die uitgerust zijn met een koude unit op vloeibare stikstof, om een echte aanpak van duurzame ontwikkeling op gang te brengen.

 

Het luchtgordijn om de temperatuur te behouden

Om de carrosserie koel te houden bij het openen van de deuren, is aan de achterzijde van de oplegger een innovatief luchtgordijnsysteem geïnstalleerd.

“Vroeger plaatsten we kunststof lamellen om temperatuurverlies bij het openen van de deuren van de oplegger te voorkomen.” legt Olivier Dutrech uit, directeur innovatie bij Fraikin.

Vanaf nu: “Het luchtgordijn haalt omgevingslucht van binnen of buiten (afhankelijk van de fabrikant) en stuwt deze naar een grote snelheid en smalle breedte naar de vloer. Zo creëren we een luchtraam.” voegt Rémi Paing toe.

 

Het PIEK-label: stiltegarantie voor koude en discrete leveringen

“We werken aan het verkleinen van de geluidsoverlast van het voertuig als geheel. Voor een gekoelde trailer is dit een koude groep met een lage geluidsemissie, absorberende materialen in de semi en een achterklep bedekt met een specifieke coating om het geluid zoveel mogelijk te beperken”, voegt Olivier Dutrech toe.

Naast het respect voor het milieu door zo min mogelijk CO2 uit te stoten, zitten innovatieve technologieën ook op het niveau van geluidsoverlast. Steeds meer steden eisen van vervoerders dat ze in specifieke tijdvakken leveren, vooral ’s nachts, om de lokale bevolking niet te storen en het verkeer overdag te vergemakkelijken.

Om aan deze beperking te voldoen, garandeert de PIEK-certificering, erkend in de Certibruit-aanpak, dat voertuigen die tussen 23 uur en 7 uur worden afgeleverd niet hoger zijn dan 60 decibel.

In het kort

Regelgeving, of deze nu voortkomt uit milieumaatregelen of om onze gezondheid te waarborgen, dwingt de industrie om zichzelf opnieuw uit te vinden voor permanente innovatie in de koeling. Of het nu gaat om de carrosserie of de motorisering van de koelunit, er zijn veel verbeterpunten om een optimale koudeketen voor alle spelers in de sector te garanderen, evenals een perfecte naleving van de wetgeving.

Om ook te lezen