Transport van bederfbare levensmiddelen : naar meer verantwoorde oplossingen
- 11/01/23
- 3 min
Terwijl de bezorgdheid omtrent de gezondheid bij de levering van bederfbare levensmiddelen door COVID-19 toegenomen is, blijven milieuoverwegingen een onderliggende rol spelen onder invloed van de transportbedrijven. Hoe kiest u dan best een gekoelde vrachtwagen? Opties voor schonere voertuigen die geschikt zijn voor de voedingsindustrie.
Hoewel het beschermen van de gezondheid tijdens de coronacrisis plots een prioriteit geworden is die alle andere problemen overschaduwt, blijven milieukwesties een aanhoudend probleem voor bedrijfsvoertuigen die bederfbare levensmiddelen vervoeren. Koelwagenspecialisten werken daarom aan efficiëntere en milieuvriendelijkere oplossingen, zowel voor transport over lange afstanden als voor leveringen aan winkels in de stad of bij particulieren thuis. Ze houden daarbij echter altijd rekening met specifieke koeleigenschappen.
Koeling: specifieke behoeften
Vrachtwagens die bederfbare levensmiddelen vervoeren, verbruiken meer energie dan andere bedrijfsvoertuigen, omdat ze uitgerust zijn met een koelinstallatie. Ze vereisen een zeer performante installatie om de juiste temperatuur voor hun lading te genereren en te behouden en zo de integriteit van de koelketen te garanderen. Het is moeilijk om het energieverlies, dat veroorzaakt wordt door het openen van de deuren wanneer het voertuig stilstaat, te beperken. Daarom werken voertuigbouwers aan de verbetering van de isolatie van het koetswerk. Deze oplossing vermindert de behoefte aan koeling en bespaart bijgevolg energie.
Om deze trend verder te zetten, kan geopteerd worden voor milieuvriendelijkere motoren. De lading die door de vrachtwagen vervoerd wordt en de af te leggen afstand, zullen de meest geschikte oplossing bepalen. In het geval van een stedelijke distributie zullen 100% elektrische voertuigen helemaal niets uitstoten tijdens het gebruik. Hun grootste nadeel? Een beperkt maximumbereik dat niet voldoende is voor transporten en leveringen over een lange afstand. Een geschikt alternatief zijn voertuigen die gebruik maken van aardgas (in gasvorm voor middellange afstanden of in vloeibare vorm voor lange afstanden) in combinatie met een generator die ook op gas of elektriciteit werkt. Hun koolstofvoetafdruk is kleiner dan die van voertuigen die volledig op diesel rijden, en dat geldt vooral voor voertuigen op aardgas uit biomassa. Het is van essentieel belang om de juiste energiebron te kiezen uit de verschillende oplossingen die momenteel op de markt zijn om zo respect voor het milieu en economische rentabiliteit met elkaar te verzoenen.
Tot slot kan CO², naast elektrische motoren, gebruikt worden voor koelingsdoeleinden zonder geluidshinder aangezien koelsystemen geluidsoverlast kunnen veroorzaken en omdat schone vrachtwagens ook aan strengere eisen voldoen wat dit soort vervuiling betreft.
Waterstof, een toekomstige ontwikkelingspiste
In de toekomst zullen er naar verwachting meer modellen op waterstof komen. Dankzij het gebruik van een brandstofcel die door deze alternatieve energie aangedreven wordt, kunnen ze de energie leveren die nodig is voor het koelen. Verschillende fabrikanten maakten prototypes die meer waren dan kleinschalige productiereeksen. Zo werd in 2019 ’s werelds allereerste met waterstof gekoelde oplegger van het Franse Chéreau voorgesteld. De verwachte komst van nieuwe modellen bestelwagens en vrachtwagens die gebruik maken van deze alternatieve energiebronnen zal waarschijnlijk ook een domino-effect teweegbrengen en zorgen voor een boom op het vlak van deze oplossingen voor een “schoon” transport en een “schone” distributie van bederfbare levensmiddelen.