Autoleasing: de markt komt de gezondheidscrisis te boven
- 10/03/22
- 4 min
Leaseurope verenigt de belangrijkste spelers op het gebied van autoverhuur en -leasing in Europa. De leden zijn afkomstig uit een dertigtal landen en vertegenwoordigen 91% van de Europese markt. Richard Knubben, adjunct-directeur-generaal voor Leaseurope en Eurofinas deelt zijn visie op de Europese autoleasing en -verhuurmarkt op het einde van 2020.
Nu het einde van 2020 nadert, is het tijd om even stil te staan bij het jaar dat net voorbij is. Hoewel de autoverhuur- en leasingsector getroffen werd door de coronaviruscrisis, ziet de huidige toestand er eerder bemoedigend uit voor 2021.
2020, één Europa met verschillende markten
De eerste inschatting van Richard Knubben is dat er in Europa niet zoiets bestaat als één enkele markt. Maar dat er in plaats daarvan verschillende markten naast elkaar bestaan als gevolg van de diepe segmentatie en de grote verschillen tussen de landen. Er zijn weinig grote spelers met een verhuur- of leasebedrijf dat heel Europa beslaat, maar ze moeten zich wel aanpassen aan elk van de nationale markten. Over het geheel genomen “kent leasing in combinatie met ‘full service’ een groei, maar de traditionele financiële leasing is nog steeds heel erg verspreid en de sector is sterk gefragmenteerd”, legt Richard Knubben uit.
In Frankrijk is leasing een bekend concept waarbij “full service”-verhuurders goed ingeburgerd zijn, terwijl elders in Europa captive verhuurbedrijven van fabrikanten succesvol kunnen zijn. Er worden ook verschillen vastgesteld naargelang het tewerkstellingsdomein. In Polen groeit leasing binnen de distributie, terwijl in Duitsland de sector van het langeafstandsvervoer steeds meer belangstelling toont voor leasing. Aan de andere kant heeft de lokale regelgeving een sterke impact op het verhuurlandschap. Soms kunnen nationale beperkingen de verhuur van vrachtwagens verhinderen. “In Italië is het niet mogelijk om een vrachtwagen van meer dan 6 ton met all-inclusive service te huren. Er zijn ook vergelijkbare beperkingen in Spanje, Griekenland en Portugal.”
Autoleasing: de gezondheidscrisis leidt tot verzoeken voor uitstel van betaling
Richard Knubben analyseert ook de impact van de crisis op deze toch al gefragmenteerde markt. Eerst en vooral is er een direct verband tussen de behoefte aan vrachtwagenvervoer en de aankopen door consumenten. Tijdens de eerste Europese lockdown kocht de consument meer voedsel in de supermarkten dan ooit tevoren. Paradoxaal genoeg is het totale voedseltransportvolume met 15% gedaald. Dit komt door de sluiting van restaurants en eetgelegenheden buitenshuis. In het licht van de pandemie is de steun van de Europese Centrale Bank op EU-niveau geharmoniseerd, maar als we kijken naar de details, dan is de steun die tot bij het bedrijfsleven geraakt verschillend van land tot land. Bijgevolg is de steun die bedrijven hebben ontvangen soms verschillend. Het is zeer moeilijk te oordelen of het voortbestaan van transportbedrijven gekoppeld is aan de voortzetting van hun activiteiten of aan overheidssteun. Richard Knubben stelt dan ook vast dat enkele specifieke betaaloplossingen aan populariteit winnen. “We hebben een aanzienlijke toename gezien van het aantal verzoeken om uitstel van betaling en een aanzienlijke vraag naar contracten voor lichte bedrijfsvoertuigen.”
LEZ: naar meer elektrische voertuigen
In een tijd waarin er steeds meer lage-emissiezones (LEZ) komen in heel Europa, komt de vervuilende uitstoot van commerciële en zware bedrijfsvoertuigen meer en meer onder vuur te liggen. Het resultaat is een sterke aanmoediging om te kiezen voor elektrische voertuigen en dat zal zeker een impact hebben op de energiemix in de bedrijfswagenparken. Om het wagenpark verder te laten evolueren naar meer elektrische voertuigen is er echter ook een grotere vraag nodig.
Volgens Richard Knubben “zal de politieke dimensie veel belangrijker worden, maar bij Leaseurope vinden we het onrealistisch om te hopen dat op korte termijn zware elektrische voertuigen zullen worden ingezet voor langeafstandsvervoer over de Alpen”. Om aan de steeds veeleisender wordende milieu-uitdagingen tegemoet te komen, kunnen transporteurs zich ook organiseren om meer te doen met minder vrachtwagens en om energie-efficiëntere apparatuur te gebruiken.
Autoverhuur en -leasing zullen de markt verder veroveren
Richard Knubben benadrukt nog een laatste trend voor eind 2020 en begin 2021: het toenemende aantal leasevoertuigen in het Europese wagenpark. Leasing is ook een middel om enige flexibiliteit te verkrijgen om aan specifieke behoeften te kunnen voldoen. Uiteraard zal het herstel van de huur- en leasemarkt voor vrachtwagens afhangen van het goederentransport. De aard van deze goederen zal variëren aangezien niet alle sectoren de crisis op dezelfde manier beleven. Net als in de toeristische sector wordt een terugkeer naar het niveau van 2019 ten vroegste in 2022 verwacht. “Er zijn geen tekenen dat het marktaandeel van leasing en verhuur zal stoppen met groeien. In de wereld na de gezondheidscrisis zullen deze aandelen dus groter zijn dan voorheen”, besluit Richard Knubben.