Wagenparkbeheer

Huren op lange termijn elimineert de risico’s die verbonden zijn aan aankopen

  • 12/01/23
  • 4 min

In vergelijking met aankopen is huren op lange termijn een flexibelere optie, vooral omdat de geplande vervanging van het voertuig eenvoudiger wordt. Dit specifieke voordeel van huren is voornamelijk relevant voor de complexe en dure voertuigen die worden gebruikt door professionals in de bouw- en milieusectoren.

lld-achat-fraikin-fmag-article

De bouw- en milieusectoren gebruiken draagconstructies met asconfiguraties en koetswerk die grote financiële kosten met zich meebrengen voor de bedrijven. De bedrijven moeten dus beslissen of ze hun materiaal willen kopen of huren. “Vaak concentreren bedrijven hun investeringen liever binnen hun kernactiviteiten. Ze zullen dus liever een afvalverwerkingsinstallatie financieren dan een wagenpark”, verklaart Olivier Dutrech, Director of Innovation and Fraikin Business Solutions. Huren op lange termijn maakt ook deel uit van de ontwikkeling van de boekhouding, zoals uiteengezet in de Europese standaard IFRS 16. Het stelt dat de gebruiksrechten die verband houden met de huur moeten worden geïntegreerd in de activa, terwijl de financiële schuld die wordt vertegenwoordigd door de huuruitgaven, wordt geïntegreerd in de passiva.

 

Het einde van de vermogensbenadering

Volgens Olivier Dutrech “benaderde de vorige generatie bedrijfsleiders hun voertuigen als een vermogen. De nieuwe generatie staat meer open voor huren.” Deze verandering is des te relevanter aangezien de sector gebruik maakt van dure apparatuur, wat bij aankoop een relatief lange afschrijvingsperiode betekent. Een laadkraan van topkwaliteit of een graaf-vacuümmachine zijn vaak meer waard dan het onderstel dat ze draagt. De prijs van deze laadinfrastructuur zonder koetswerk is vaak het dubbele van de prijs van een gewone trekker.

Tussen 2018 en 2020 bleef de context op de tweedehandsmarkt gunstig voor het doorverkopen van deze draagconstructies. Op lange termijn blijkt deze markt echter onvoorspelbaar. Vandaag inzetten op een hypothetische vermeerdering bij de verkoop ervan zeven of acht jaar later is riskant, zeker omdat er voertuigen met alternatieve energiebronnen moeten worden gebruikt om toegang te krijgen tot bepaalde steden. Zo is het bijvoorbeeld moeilijk om de toekomstige waarde van een CNG te voorspellen, vooral omdat ook de technologieën over een dergelijke periode zullen zijn geëvolueerd. Huren elimineert dit risico. En het gaat bij huren niet enkel om het gebruik van de machines, maar ook om de overdracht van de strafrechtelijke verantwoordelijkheid met betrekking tot de periodieke reglementaire controles. Daarom is huren ook een manier om wettelijk in orde te zijn.

 

Bij huren op lange termijn worden de voertuigen aangepast aan de eisen

Nog een voordeel van huren op lange termijn is de grote flexibiliteit die dit biedt ten opzichte van een aankoop. “We vormen een bepaald gebruik om tot een technische oplossing” benadrukt Olivier Dutrech. Heeft een klant een specifiek verzoek, dan bezorgt Fraikin hem een nieuwe vrachtwagen die heel precies overeenstemt met zijn behoeften. Indien de aanvraag echter betrekking heeft op een gangbare configuratie en de klant zijn huurkosten wil optimaliseren, kunnen wij hem één van onze stockvoertuigen aanbieden. Deze stock kan ook voldoen aan de vraag naar verhuur op korte of middellange termijn. Op dit moment zet Fraikin al een vloot van meer dan 5.000 voertuigen in die uitsluitend gebruikt worden voor de bouw- en milieusectoren in heel Europa.

 

Evolueren naar nieuwe energiebronnen

“We krijgen vandaag steeds meer aanvragen voor elektrische voertuigen en voertuigen op gas. We worden ook vaker gecontacteerd door grote bedrijven die op zoek zijn naar elektrische laadkranen. De elektrische aftakassen (e-PTO) die daarvoor nodig zijn, zijn ook nodig voor hefplatformen en hijsmachines. Klanten hebben echter de neiging om de optie huren op lange termijn voor complexe en specifieke voertuigen over het hoofd te zien, ook al stellen we die wel voor”, besluit Olivier Dutrech. Fraikin heeft de nodige expertise opgebouwd dankzij een onderzoeksafdeling met 75 jaar ervaring. Vandaag is Fraikin dan ook in staat om de meest complexe en specifieke voertuigen aan te bieden die nodig zijn voor de bouw- en milieusector. Huren op lange termijn is dus een steeds flexibelere en precieze oplossing voor de behoeften van de bouwprofessionals; en de evolutie van het technologische aanbod de komende jaren zal een nog aangepaster gebruik mogelijk maken met vrachtwagens aangedreven door elektriciteit of gas.

Om ook te lezen

Fraikin-fmag-Livraison-structurer-flotte
Wagenparkbeheer

Thuislevering: hoe structureer je je wagenpark bij de opstart van je nieuwe dienstverlening

Ga je van start met een thuisleveringsdienst en wil je structuur brengen in je wagenpark, dan zal de regelgeving je een eerste idee geven van welk…
11/01/23
4 min