Thuislevering: hoe structureer je je wagenpark bij de opstart van je nieuwe dienstverlening
- 11/01/23
- 4 min
Ga je van start met een thuisleveringsdienst en wil je structuur brengen in je wagenpark, dan zal de regelgeving je een eerste idee geven van welk voertuig je best kiest. De keuze van de motor en de opties voor de optimalisatie van het wagenpark zullen ook belangrijk zijn voor je onderneming, ook al is het een zeer kleine onderneming!
Wanneer we het hebben over het structureren van wagenparken, dan denken we doorgaans aan meerdere voertuigen. In het geval van kleine ondernemingen die net van start gaan met hun leveringsdienst, kan het aantal voertuigen echter beperkt zijn en soms is er zelfs maar sprake van één voertuig. Zelfs wanneer het wagenpark van een bedrijf maar één voertuig telt, dan nog moet het perfect afgestemd zijn op de behoeften. Om de juiste keuze te maken, moet je rekening houden met enkele belangrijke punten.
Voldoen aan nieuwe voorschriften voor thuislevering
De vraag naar thuislevering is de voorbije jaren alsmaar toegenomen, maar de steden leveren steeds meer inspanningen om het commerciële autoverkeer te beperken. Thuislevering moet dus voldoen aan de huidige reglementaire voorschriften, en je moet in eerste instantie informatie verzamelen om je wagenpark uit te bouwen. Overal in Europa hebben de beperkingen meestal betrekking op leveringstijden, lawaai, uitstoot, tonnage, afmetingen en het parkeren van voertuigen. Voldoen aan de reglementaire vereisten is uiteraard van cruciaal belang op korte termijn, maar blijft nodig zolang je de voertuigen in je bezit hebt. In veel gevallen zullen de gemeenten de regels stapsgewijs implementeren. Je moet dus rekening houden met het tijdschema voor toekomstige veranderingen waarvoor de termijnen al bekend zijn. De onderneming moet echter niet alleen voldoen aan de lokale regelgeving, er zijn ook bepaalde certificaten vereist voor de bestuurders, en voor de tonnage, want dat bepaalt het type rijbewijs dat de bestuurders nodig hebben (B voor maximaal 3,5 ton, C1 voor maximaal 7,5 ton, en C of CE voor alles daarboven). Controleer je materiaal: gebruik je een laadklep of een gemotoriseerde pallettruck, dan heb je daarvoor een certificaat nodig (in Frankrijk heet dit het Certificat d’Aptitude à la Conduite en Sécurité, of CACES). Om het lawaai te beperken moeten de voertuigen en het koetswerk steeds vaker een piekcertificaat behalen om ’s nachts te mogen leveren.
Rekening houden met de laad- of tankvereisten bij het structureren van je wagenpark
Nog een belangrijk punt waarmee je rekening moet houden is de motor van je voertuig(en). Is diesel verboden of zal het binnenkort verboden worden, dan wordt de keuze tussen een elektrische motor of motor op gecomprimeerd aardgas (CNG) niet enkel bepaald door lokale voorschriften, maar ook door de tankopties. Om bij een ietwat afgelegen station te geraken, zal je met een voertuig op CNG een niet-essentieel traject moeten afleggen. Daardoor vermindert de werktijd van de bestuurder voor iets wat niet productief is. Elektrische motoren vereisen dan weer dure laadstations en een bepaalde stilstand tijdens het laden. Lever je goederen onder gecontroleerde temperatuur, dan zijn er elektrische of CNG-koelinstallaties die hetzelfde energietype gebruiken als de energie die je voertuig aandrijft.
Je wagenpark optimaliseren voor thuislevering
In de stad bestaat de uitdaging voor bedrijven erin om zoveel mogelijk klanten te bedienen en daarvoor zo weinig mogelijk te rijden. Diensten voor routeoptimalisatie kunnen nuttig zijn om het aantal kilometers te beperken. Up-to-date informatie over de verkeersomstandigheden helpt je om een geschikte route uit te stippelen voor het netwerk van leveringspunten. Geofencing kan dan weer gebruikt worden om de ontvanger te laten weten wanneer de bestelwagen eraan komt, zodat hij/zij klaar is voor ontvangst. Nog een manier om je wagenpark te optimaliseren is je leveringsdienst op hetzelfde moment te combineren met een afhaalservice. Deze vorm van omgekeerde logistiek kan het ophalen van postpakketten, herbruikbare verpakkingen of herbruikbaar afval omvatten. In dit geval moet de uitrusting van het voertuig daaraan aangepast worden. Ten slotte is het beheer van het wagenpark een veeleisende en tijdrovende taak die niet onderschat mag worden. Dit uitbesteden aan externe specialisten zou een beter inzicht kunnen bieden in de kosten, terwijl het personeel van de onderneming zich kan concentreren op zijn kerntaak. De eigendomsregeling kan zo worden gekozen dat de eigendomsperiode afgestemd kan worden op het tijdschema voor de reglementaire termijnen. Op deze manier moeten eventuele bijkomende kosten voortvloeiend uit deze voorschriften enkel betaald worden wanneer echt noodzakelijk.