Wagenparkbeheer

Banden: druk synoniem met veiligheid en economie

  • 02/12/21
  • 5 min

We weten dat de gemiddelde levensduur van een vrachtwagenband varieert van 120 000 tot 220 000 kilometer. Maar door dezelfde band anders te ontwerpen om nog langer mee te gaan, dan kan het tot wel 600 000 kilometer rijden. Belangrijk slijtagepunt en verhoogde waakzaamheid, de banden moeten goed in de gaten worden gehouden!

fraikin pneu

De band draagt het hele voertuig en maakt de verbinding met de weg om al het vermogen van de motor over te brengen.

Bij het onderhoud van een klassiek voertuig staat het onderhoud van de banden voorop, omdat het onderzoek van deze banden details kan geven over mogelijke “symptomen” van het voertuig en over de algemene staat ervan. Zodra de banden onregelmatige slijtage vertonen, kunnen deze mogelijke problemen aanduiden aan de schokdemper, de stuurafstelling of de vooras. De staat van de banden is een goede indicatie van mogelijke mechanische afwijkingen.

Voordat je reparaties laat uitvoeren moet men eerst de bandenspanning controleren.

“Als we een duidelijk drukverlies zien doen we het nodige om een eventuele lekke band te identificeren. Bij een lekke band plaatsen we een ‘paddenstoel’ (patch) die via de binnenkant van de band geplaatst wordt en pompen we deze weer op. “Bij Fraikin zijn we van mening dat een reparatie via de binnenkant van de band de veiligheid en betrouwbaarheid van de reparatie garandeert, in tegenstelling tot een patch aan de buitenkant”, legt Dominique Reveleau uit, werkplaatsmanager bij Fraikin te Emerainville.

 

Standaardisatie van slijtage: een economische logica

Wist je dat? Een band verslijt twee keer zo snel als het aan de voorkant van een voertuig wordt gemonteerd. De trekkracht van het voertuig en de besturing leiden namelijk tot snellere slijtage. Bij Fraikin hebben we een economische en ecologische benadering en willen we de band zoveel mogelijk behouden. Daarom worden bij ons de achterbanden, die minder versleten zijn, vooraan gemonteerd en worden alleen de achterbanden door nieuwe vervangen.

In het geval dat een band aan de ene kant meer versleten is dan aan de andere, wordt de velg retour techniek gebruikt om de slijtage aan de minder versleten kant te compenseren.

“Voor een gelijkmatige slijtage, halen we de band van de velg en draaien we hem om, waarbij de buitenkant op de binnenkant komt. De band zal dus slijten, maar gelijkmatig.” vervolgt Dominique Reveleau.

Economisch gezien is dit puur logica: als het onderhoud van banden niet drastisch wordt gedaan, versnelt de algehele slijtage van het voertuig, wat leidt tot immobilisaties en vermenigvuldigde reparatiekosten.

 

Vrachtwagenbanden: een specifieke behandeling

“De vrachtwagenband heeft drie levens: zijn eerste als nieuwe band, een tweede leven waarin we hem vernieuwen en een derde leven, na het vernieuwen.” vertelt Dominique Reveleau ons.

Inderdaad, na zijn leven als nieuwe band wordt de vrachtwagenband opnieuw bijgesneden. Bij het hersnijden van de band worden er nieuwe groeven gemaakt door het rubber te verhitten: de tekening op de band wordt herwerkt volgens de normen. Deze normen worden aangegeven door de peilputten, zodat we weten tot welke diepte de band bijgesneden moet worden.

Voor zijn derde leven gaat de vrachtwagenband terug naar af: bij de fabrikant (Bridgestone voor Fraikin). Tijdens de onderhoudsbeurt wordt de band gedemonteerd en teruggestuurd naar de bandenfabrikant, die zal zorgen voor het verwijderen van het loopvlak om het vervolgens door een nieuw exemplaar te vervangen. Als deze operatie eenmaal is uitgevoerd, gaat de vrachtwagenband nog honderdduizenden kilometers mee! Volgens het Franse Centrum voor Rubber en Polymeren “legt een band van goede kwaliteit gemiddeld 100 000 km extra af en heeft het een gemiddelde levensduur van 220 000 km. Omdat deze band is ontworpen om hersteld te worden, zal zijn levensduur verdubbelen of zelfs verdrievoudigen en respectievelijk 440 000 km of 600 000 km kunnen bereiken.”

 

Hoe banden onderhouden?

Naast de luchtdruk, die minstens één keer per week gecontroleerd moet worden, waarschuwt de werkplaats chef van Fraikin te Emerainville, Dominique Reveleau, ons op het volgende: “Pas op als je een stoep op rijdt! Dit lijkt misschien niet erg belangrijk, maar gezien de structuur in de band is het essentieel om er aandacht aan te besteden. Een luchtband heeft een metalen structuur die bestaat uit kleine kabels en door de stoep op te gaan, vertienvoudigd het risico (??)

barsten.

 

Een goede druk: de sleutel tot een veilige garantie

Alle banden moeten maandelijks met een manometer gecontroleerd worden.

Een goede bandenspanning garandeert minder aquaplaning, minder opwarming van de banden, een lager brandstofverbruik en een langere levensduur van de band.

Let er op dat je de bandenspanning controleert als de banden koud zijn. (De lager)(?? van de wielen verhogen de temperatuur en dus de druk.

Als de tijdens de handmatige controle waargenomen druk hoger is dan 1 bar boven de aanbevolen druk, moet een volledige druk controle uitgevoerd worden.

Vanaf juli 2022, moeten opleggers en trailers met een bandenspanningscontrolesysteem uitgerust zijn, genaamd TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems).

Raadpleeg de tabel van onze partner Bridgestone om de juiste spanning van jouw banden te controleren. (link om tabel te downloaden)

 

Elk voertuig heeft zijn eigen banden, afhankelijk van zijn transporten

Er zijn verschillende banden modellen. Lichte bedrijfsvoertuigen zijn uitgerust met weg-, all-season- of winterbanden. Voor vrachtwagens hebben ze ook een wegmodel, evenals gemengde banden – voor constructiebenadering, en banden die specifiek zijn voor transporten op bouwplaatsen.

Bijgevolg rust elk Fraikin-agentschap zijn bandenvoorraad uit volgens de regio waarin het zich bevindt. Staat een filiaal bijvoorbeeld in een gebied met veel bouwplaatsen, dan heeft deze meer “constructie” banden op voorraad. Dit zal ook het geval zijn voor een bureau in een bergachtig gebied.

 

Recycling: hoe worden banden getransformeerd?

Als een band het einde van zijn levensduur heeft bereikt, gaat het naar de recycling. “Bij Fraikin werken we samen met Aliapur, die al onze banden ophaalt”, vervolgt Dominique Reveleau.

Eenmaal verwerkt, worden de banden geplet en omgezet in een veelheid aan producten die we elke dag gebruiken: fitnessmatten, wegdek, vloer van een kinderspeelplaats of kunstgras…

In het kort

We zeggen het niet vaak genoeg: het controleren van de luchtdruk van je banden is essentieel om je voertuig in goede staat te houden, het brandstofverbruik te optimaliseren en een maximale veiligheid voor de vervoerder en eventuele goederen te garanderen. Door de banden goed te onderhouden verleng je de levensduur van het voertuig, de uitvaltijd en verlaag je daarmee de kosten.

Om ook te lezen

Fraikin-fmag-Livraison-structurer-flotte
Wagenparkbeheer

Thuislevering: hoe structureer je je wagenpark bij de opstart van je nieuwe dienstverlening

Ga je van start met een thuisleveringsdienst en wil je structuur brengen in je wagenpark, dan zal de regelgeving je een eerste idee geven van welk…
11/01/23
4 min