Biologistiek: de uitdaging van koelinnovatie
- 28/01/22
- 6 min
Bio medicatie, bloed, plasma,staalafnames , vaccins… Er zijn steeds meer warmtegevoelige producten te transporteren en de leveringsvoorwaarden van deze goederen worden steeds veeleisender. De veiligheidsnormen die de koude keten garanderen, worden toegevoegd aan de ecologische druk en de uitdagingen van de energietransitie: de innovatie binnen de koude sector groeit snel…
Het snel kunnen leveren en de volledige koude keten waarborgen, dat is de missie van alle betrokkenen bij biologisch en farmaceutisch transport.
Sinds 2019 en de gezondheidscrisis zijn de uitdagingen van het leveren van vaccins en menselijke stalen nog nooit zo cruciaal geweest. In geval van nood organiseerden alle spelers in de keten zich zodanig om de logistiek zo goed mogelijk uit te voeren, en dat in soms zeer moeilijke omstandigheden.
De Biotech: voor het versnellen van gezondheidskwesties en aanjager van koelinnovatie
800 miljoen euro: dit is de envelop die de regering ter beschikking stelt voor het plan “Industrialisatie van gezondheidsproducten”, waarvan de projectoproep op 25 februari 2022 door de Franse ministers werd gelanceerd.
Dit project, dat deel uitmaakt van de plannen voor Frankrijk 2030 en Innovation Santé 2030 toont het belang aan van vorderingen en biotechnologische ontwikkeling. Er staat veel op het spel, namelijk: biotherapie en bioproductie van innovatieve therapieën, de strijd tegen opkomende infectieziekten en CBRN-bedreigingen (MIE-MN)*, en medische hulpmiddelen.
De spoed: innovatie stimuleren
Nooit zijn de technologieën en de context zo gunstig geweest voor de gezondheid en de industrialisatie daarvan. De toegankelijkheid tot ZFE-m-zones worden steeds meer op de proef gesteld door de snelle ontwikkeling van de ecologische transitie. Het is daarom noodzakelijk om na te denken over nieuwe voertuigen die in staat zijn om snel biotechnologische en warmtegevoelige producten te vervoeren in stedelijke gebieden, die steeds meer toegangsbeperkingen kennen.
Het onderzoeksbureau van Fraikin neemt deel aan de studie door de behoeften van de klant te confronteren met de uitdagingen van morgen. “Tien jaar geleden was er geen sprake van alle normen waar we vandaag mee te maken hebben. Voorheen werden medicijnen in gekoelde trailers vervoerd, zonder dat er speciale noodzaak was om de kwaliteit van het transport te controleren. Tegenwoordig moeten deze medicijnen worden vervoerd in een voertuig dat voldoet aan de ATP-, FDX 15-140-normen, en vaak ook de Certicold Pharma-normen.” legt Sylvain Devienne uit, hoofd van de sector temperatuur gecontroleerde voertuigen bij Fraikin.
Traceerbaarheid van koelunits, laatste kilometer, laadvermogen, milieu-impact, economische druk: alles moet overwogen worden om de klant te voorzien van een vloot turnkey-voertuigen. Co-constructie is essentieel:
“Ik vertel onze klanten vaak dat het net een Lego-constructie is”, legt Sylvain Devienne uit. “Je moet een medische behoefte omzetten in een technisch/vrachtwagen voorstel.” Het zal daarom nodig zijn om het voertuig als geheel te beschouwen, in zijn constructie en in zijn gebruik: het samenstellen van een chassis, carrosserie, lay-out, motortechnologie en zorgen voor koelvermogen met meerdere mogelijke temperaturen. Allemaal gekoppeld aan een telematicasysteem dat het verzamelen van waardevolle gegevens garandeert…
Een uitdaging die de teams in een minimum aan tijd proberen aan te gaan. “We doorlopen een audit, we bouwen en testen van prototypevoertuigen voordat we een productielijn lanceren. Daar doen wij ongeveer twee jaar over”, legt Sylvain Devienne uit.
Chronopost HealthCare: een uitdaging die in samenwerking is aangegaan
Elk jaar wordt 25 van de 20 miljoen zorgpakketten die door Chronopost Healthcare worden verwerkt, verzonden onder gecontroleerde temperatuuromstandigheden. Terwijl de behoefte toeneemt en de warmtegevoelige markt zich voorbereidt op bijna 13 miljoen pakketten tegen 2025 (+ 17% tussen 2015 en 2019), voorziet de exprestransportgigant voor in februari 2022 een envelop van 20 miljoen euro voor de uitbreiding van zijn HealthCare unit.
Sinds 2016, werkt Fraikin samen met haar partner om passende voertuigen aan te bieden.
Een nieuwe vloot zag het licht: Tri-temperature Euro VI-voertuigen, uitgerust met 3 compartimenten (-30°C, + 4°C en + 22°C), elk uitgerust met een sonde voor een betere traceerbaarheid. Elke vrachtwagen voorziet zijn koelunit van een elektrisch systeem op batterijen en is uitgerust met een ozon desinfectie systeemom een perfecte hygiëne te garanderen. Alle voertuigen en uitrustingen met drie compartimenten zijn gecertificeerd en voldoen aan de kwaliteitsnormen FDX15-140/ATP/NF EN 12830/NF EN 13486, en hebben ook het CertiCold Pharma-label gekregen.
Serge Léonio, Managing Director van Biologistic (voormalige naam van de Chronopost HealthCare-entiteit), verklaarde aan het begin van de samenwerking: “Biologistic heeft innovatie altijd centraal gesteld in zijn ontwikkelingsstrategie en ten dienste van zijn klanten. De koelvoertuigen die over drie temperaturen beschikken zijn ontwikkeld in samenwerking met Gruau en FRAIKIN en stellen ons vandaag in staat om een expres transportaanbodDay+1 onder gecontroleerde temperaturen (-25°C; 4/8°C; 15/25°C) door het hele land aan te bieden. Dit zorgt ervoor een ongekend aanbod voor te stellen aan de biologiesectoren, maar de farmaceutische industrie of zelfs aan milieubewuste bedrijven”.
Om in de sector van de biologie te kunnen blijven presteren en het probleem van levering in stedelijke gebieden te verhelpen, overwegen Fraikin en haar partners nieuwe regelingen, met name voor elektrische bestelwagens. Het ontwerpbureau is momenteel bezig met het bedenken van een oplossing om dit type voertuig uit te rusten met drie temperatuurcellen, die beter geschikt is voor levering in steeds meer gereguleerde stedelijke gebieden. “Hedendaags worden we, en met name elektrische voertuigen, geconfronteerd met het probleem van het laadvermogen. We denken dan ook continu na over nieuwe oplossingen, want de ZFE-m zonder dieselmotor is de oplossing van morgen!” legt Sylvain Devienne uit.
Telematica: gegevensbron die een toonaangevende supply chain garandeert
Veel waardevolle gegevens komen uit het transport van een warmtegevoelig product. De reistijd, temperatuurbewaking, aantal afgelegde kilometers, het vervoerde gewicht…
Al deze data worden verzameld en in perspectief geplaatst in een proces van continue verbetering. In het tijdperk van smart supply communiceren alle schakels in de logistieke keten met elkaar voor een duidelijke informatiedeling. Het is vanzelfsprekend dat het rapporteren van gegevens geen optie meer is om de traceerbaarheid en veiligheid van getransporteerde warmtegevoelige producten te garanderen.
*Opkomende infectieziekten en nucleaire, radiologische, biologische en chemische bedreigingen
De biologietechnologie is in volle expansie en zal innovatie in de koeling en de supply chain een andere wending geven. Een groeiende markt, een overdruk vanuit de energietransitie die al begonnen is: alle spelers in de sector mobiliseren om samen te presteren om het voortouw te nemen in de digitalisering van operaties, het vergroten van informatie-uitwisseling en dat in een dynamiek van samenwerking.
Omdat bedrijven en laboratoria in de biotech- en medtech-markten steeds efficiënter worden, zal de hele transport- en logistieke keten moeten volgen. Fraikin draagt hieraan bij door haar partners innovatieve wagenparken aan te bieden die speciaal zijn ontworpen om het transport van warmtegevoelige producten op een ultraveilige manier te garanderen, en waarvan de route nauwkeurig getraceerd kan worden.