Wagenparkbeheer

Data: een sleutelelement voor een geoptimaliseerd fleetmanagement

  • 10/01/23
  • 3 min

De afgelopen jaren is het fleetmanagement volledig mee geëvolueerd naar het digitale en datatijdperk. Deze verandering belooft relevante en betrouwbare informatie over hoe de voertuigen van uw wagenpark gebruikt worden. Op die manier kunt u uw fleetmanagement ook optimaliseren en dat zorgt niet alleen voor een concurrentieel voordeel maar ook voor betere prestaties.

donnees-optimisation-flotte

De automobielsector vormt geen uitzondering wat digitale- en datatrends betreft. In dit volledig digitale tijdperk zijn voertuigen vaak uitgerust met telematicaoplossingen die heel wat gegevens verzamelen. Bovendien verzamelen tankkaartoperatoren en hun tools voor fleetmanagement ook bijkomende gegevens over de kilometerstand van de voertuigen, het brandstofverbruik, de geolocatie en het onderhoud (onderhoudsgegevens, verzekeringsclaims, enz.). Wanneer al deze gegevens verwerkt zijn, bieden ze u een beter zicht op uw wagenpark en stellen ze u in staat om te werken aan doelgerichte problemen. Volgens het fleetonderzoek 2019 van de CSA-Arval Mobility Observatory gebruiken fleetmanagers de gegevens om voertuigen te lokaliseren (54%), het gedrag van chauffeurs te verbeteren (46%), kosten te verlagen (17%) en routes te optimaliseren (29%).

 

Gegevens kiezen en optimaliseren

Gezien deze overvloed aan informatie zijn de uitdagingen voor de fleetmanagers veel groter geworden. In eerste instantie moeten ze doelstellingen vooropstellen. Optimalisatie is immers niet alleen een kwestie van kosten, maar kan ook bekeken worden vanuit het standpunt van het gebruik, de veiligheid, het onderhoud of de vermindering van de milieu-impact van het bedrijf. Aangezien de doelstellingen sterk kunnen verschillen van wagenpark tot wagenpark, zullen de gegevens die voor de optimalisering gebruikt worden ook verschillend zijn. De tweede uitdaging bestaat erin de meest geschikte gegevens te selecteren uit bestaande variabelen. Gegevens over de kilometerstand kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om de manier waarop routes beheerd worden te veranderen. Door te identificeren wanneer er te veel kilometers gereden worden, kunnen we gaan bekijken hoe leveringen of routes opnieuw georganiseerd kunnen worden om de trajecttijden te beperken. Medewerkers kunnen dan meer tijd besteden aan hun kerntaken, waardoor ze productiever en efficiënter worden. Gegevens over het brandstofverbruik informeren de fleetmanager over te zenuwachtig rijgedrag, en het bedrijf kan dan opleidingssessies in ecologisch rijden organiseren om de CO²-uitstoot en de verzekeringsclaims (en de kosten van de premies) te beperken. Aan de hand van gegevens over het vloeistofniveau (olie, koelvloeistof, enz.) en de controlelampjes op het dashboard kan de manager het onderhoud van het voertuig plannen en verschillende elektrische en mechanische pannes voorkomen. Tot slot zullen al dan niet telematische gegevens over voertuigen met een lange leasingtermijn een efficiënt instrument zijn om de staat en de locatie van het voertuig te begrijpen.

 

Gebruik na verloop van tijd

Hoewel de groei van de telematica in Europa niet overal even snel gaat (5% van de Franse wagenparken met meer dan 50 voertuigen waren er in 2019 mee uitgerust, ten opzichte van 75% in het Verenigd Koninkrijk), zal de steeds snellere ontwikkeling van ingebouwde connectiviteit en autonome voertuigen de toevoer van beschikbare gegevens blijven verrijken. Daarom kunnen we ervan uitgaan dat het gebruik van gegevens de komende jaren nog zal toenemen. Om fleetmanagers te ondersteunen bij een keuze die, gezien de vele keuzemogelijkheden, steeds complexer wordt, doen specialisten in telematica er alles aan om deze gegevens “slimmer” te maken. Door bijvoorbeeld te vertrouwen op artificiële intelligentie zal het vermogen van geconnecteerde voertuigen om gegevens in realtime te verzamelen ons in staat stellen de omgeving in kaart te brengen en de gebruikers veiligere routes voor te stellen. Voor wagenparken die aan autodelen doen kan het systeem ook anomalieën op een voertuig detecteren en de reserveringen automatisch verschuiven.

Om ook te lezen

Fraikin-fmag-Livraison-structurer-flotte
Wagenparkbeheer

Thuislevering: hoe structureer je je wagenpark bij de opstart van je nieuwe dienstverlening

Ga je van start met een thuisleveringsdienst en wil je structuur brengen in je wagenpark, dan zal de regelgeving je een eerste idee geven van welk…
11/01/23
4 min