Wagenparkbeheer

Langetermijnverhuur en de bouwsector : voor wie?

  • 10/01/23
  • 3 min

Na gebouwen en loonkosten zijn voertuigen vaak de 3de uitgavenpost van bouwbedrijven. Langetermijnverhuur is een manier om de balans te beheren en regelmatig te kunnen beschikken over nieuwe voertuigen. Het wordt voor fleetmanagers steeds moeilijker om hun weg te vinden in een doolhof van alsmaar complexere belastingsystemen en nieuwe voertuigen op alternatieve brandstoffen. Langetermijnverhuur biedt alvast een aantal oplossingen voor deze uitdagingen.

lld-et-btp-pour-quelles-structures

Na vastgoed en lonen zijn voertuigen doorgaans de op twee na grootste uitgavenpost voor bedrijven in de bouw- en milieusector die over wagenparken (zelfs kleinere) beschikken. De grootste ondernemingen binnen de bouwsector zagen al snel de voordelen van langetermijnverhuur, maar ondertussen profiteren ook kleine en middelgrote ondernemingen – en zelfs zeer kleine bedrijven – van dit concept. Een groot voordeel is dat er geen cash wordt gepompt in de aankoop van een wagenpark, dat er voortdurend toegang is tot recent, goed onderhouden materiaal en dat het budget voor “voertuigen” nauwkeurig kan worden berekend in de vorm van huurbetalingen. Deze betalingen worden opgenomen in de bedrijfskosten, met de daaruit voortvloeiende voordelen voor de balans van de onderneming. Bovendien wordt het verhuurbedrijf het enige aanspreekpunt voor het beheer van alle voertuigen. De facturatie verloopt dus gecentraliseerd en de dienstverleningsniveaus worden vastgelegd bij de ondertekening van het contract.

 

Een eenvoudig systeem

Langetermijnhuur voor voertuigen is eenvoudig: een voertuig (auto, bestelwagen of vrachtwagen) wordt geleverd in ruil voor een maandelijkse huurbetaling die de financiering en diensten (onderhoud, banden, brandstof, enz.) omvat. Deze optie is bijzonder interessant wanneer de verwachte huurtermijn meer dan 24 maanden bedraagt. Bij de ondertekening van het contract kiest de klant de gewenste huurtermijn en het aantal kilometers; op het einde van het contract wordt het voertuig weer ingeleverd zonder dat de klant zich zorgen moet maken over de doorverkoop. Het betreft hier een verschuiving van een model dat gebaseerd is op voertuigbezit naar een model op basis van voertuiggebruik. Langetermijnverhuur is bijzonder voordelig voor gebruikers die veel kilometers afleggen, omdat het de financiële verliezen beperkt; voertuigen verliezen tijdens het eerste jaar 25-30% van hun waarde en na drie jaar ongeveer 50%. En wanneer er veel kilometers gereden worden, ligt dit percentage zelfs nog hoger.

 

Een aantrekkelijke oplossing, ongeacht de omvang

Vroeger was langetermijnverhuur het voorrecht van grote bedrijven, maar gezien de flexibiliteit van dit systeem, is het nu interessant voor alle bedrijven, ongeacht hun omvang. Het is dus een cruciale overweging voor kleinere bedrijven. Behalve met de eerder aangehaalde voordelen moet nu immers ook rekening worden gehouden met andere aspecten. In een steeds complexer wordende financiële omgeving die voortdurend verandert (bedrijfsvoertuigenbelasting, emissiebonus/boetesystemen, WLTP, enz.) en als gevolg van de toenemende beschikbaarheid van voertuigen op alternatieve brandstoffen (hybride, gas of elektrisch), wordt de adviserende rol van een langetermijnverhuurbedrijf dat meerdere merken aanbiedt, zoals FRAIKIN, van cruciaal belang. We bekijken de precieze behoeften van het bedrijf en op die manier kunnen we de meest geschikte voertuigen specificeren. En aangezien een huurcontract een gemiddelde looptijd van 36 tot 48 maanden heeft, kunnen regelmatige aanpassingen van het wagenpark worden afgestemd op de recentste beperkingen en de transportbehoeften van de werknemers.

Om ook te lezen

Fraikin-fmag-Livraison-structurer-flotte
Wagenparkbeheer

Thuislevering: hoe structureer je je wagenpark bij de opstart van je nieuwe dienstverlening

Ga je van start met een thuisleveringsdienst en wil je structuur brengen in je wagenpark, dan zal de regelgeving je een eerste idee geven van welk…
11/01/23
4 min