Trailer: technologie in dienst van veiligheid
- 12/09/21
- 5 min
EPISODE #1: TRAILER SERIE – Om een ultraveilig goederentransport te garanderen, zijn verschillende technologieën nodig, met name met betrekking tot de trailer. Verlichting, banden, deuren, … Laten we samen alle technologische subtiliteiten onder de loep houden voor meer veiligheid.
“Het komt vaak voor dat goederenbehandelaars zich in de trailers bevinden en dat de chauffeur van de vrachtwagen vertrekt zonder het te beseffen!” Olivier Dutrech, Directeur van Innovatie en van Fraikin Business Solutions.
Video: de onmisbare preventieve tool
Tegenwoordig spelt beeld een grote rol op het gebied van veiligheid en trailers zijn geen uitzondering op deze innovatie. Binnen en buiten de trailers zijn daarom, op strategische plaatsen, meerdere camera’s geplaatst.
In de carrosserie zorgen de camera’s er zowel voor dat niemand wordt geblokkeerd, maar ook om de vullingsgraad van de trailer te controleren. De ondernemingen zorgen er dus voor dat hun goederen goed worden vastgezet en dat de optimalisatie maximaal is. Als we oordelen dat een lading niet rendabel is, met name omdat de goederen het vloeroppervlak goed gebruiken maar niet de hoogte, dan neemt een andere innovatie het over: op halve hoogte van de container kan een tussenbrug geplaatst worden om een verdieping te creëren en dus dubbel zoveel goederen op te slaan. Er moet echter voor worden gezorgd dat het gewicht van de container de toegestane gewichtsdrempel niet overschrijdt.
Buiten geven de camera’s een globaal beeld van de plaats van de vrachtwagen in het wegecosysteem. De “bird-view” of “360 °” systemen stellen de bestuurder in staat om van bovenaf de hele weg te zien. Hiervoor worden de camera’s aan de achterzijde boven de deuren geplaatst, of bij de kentekenplaat en zijdelings met aan weerszijden van de trailer een camera.” legt Olivier Dutrech uit.
Een actieve achteruitrijradar wordt ook aanbevolen om de veiligheid van iedereen te bevorderen. Deze actieve radar is gekoppeld aan het remsysteem. “Als het een aanwezigheid of een obstakel detecteert, regelt het onmiddellijk zijn achteruit snelheid, of stopt het zelfs de trailer volledig indien nodig.”
Licht: een grote kwestie van de veiligheid, vooral ’s nachts
Naast camera’s spelen lichtsignalen een uiterst belangrijke rol. Verlichte bewegwijzering ’s nachts blijft een waardevol communicatiemiddel met betrekking tot veiligheid.
Aan weerszijden van de opbouw kunnen schuifbalken worden aangebracht om met name weggebruikers te attenderen op het feit dat een vrachtwagen geladen of gelost wordt en dat men zal moeten uitwijken. Deze lichtvlekken werken in samenhang en lichten de één na de ander snel op om goed zichtbaar te zijn.
Er ontstaan ongelukken omdat het laad-/losgebied niet goed afgebakend is. Om dit te verhelpen, wordt een innovatie bestaande uit een laser aan de achterkant van de carrosserie of bij de achterklep geïnstalleerd. Eenmaal ingeschakeld, tekent deze laserprojector een lichtgevende rechthoek op de grond, wat helpt om het gebied te beveiligen.
Geolocatie, het speerpunt van beveiliging voor hoogwaardige goederen
Of het nu geofencing of corridoring wordt genoemd, deze geolocatie-functie voor trailers beveiligt met name de overdracht van luxeproducten of hightech-apparatuur. “Zolang de trailer zich niet in een vooraf bepaald geografisch gebied bevindt, is het onmogelijk om de deuren te openen! De openingszones zijn stroomopwaarts gedefinieerd en met een GPS verbonden, die zelf aan het deurslot gekoppeld is. De chauffeur alleen kan niet beslissen om de deuren te openen en de apparatuur is dus ook bij een overval veilig.” zegt Olivier Dutrech.
Geolocatie speelt een grote rol bij trailers omdat, hoewel het misschien verrassend lijkt, de ene trailer makkelijk voor een andere aangezien kan worden en per ongeluk aan de verkeerde vrachtwagen aangekoppeld kan worden. Deze zijn vaak geparkeerd in enorme laadruimtes en daarom komt het regelmatig voor dat er onvrijwillige uitwisselingen van trailers plaatsvinden.
Anticiper les crevaisons grâce aux pneus connectés
Het TPMS – Tyre Pressure Monitoring System – combineert verschillende technologieën van banden en maken het mogelijk om lekke banden te verhelpen.
Het is mogelijk om je banden te vullen tijdens het rijden! Een ventiel dat op de band is geplaatst, wordt aan een dop gekoppeld die op een pomp is aangesloten en die regelmatig de bandenspanning meet. Indien nodig kan het opblazen automatisch plaatsvinden, tijdens het rijden of bij stilstand.
Een ander alternatief: een sensor, geplaatst rond de rand, meet ook de temperatuur van de banden. Wanneer de rand begint op te warmen, is dit een teken van een lekke band… Door de velgtemperatuur en bandenspanning te meten, vermijden we de gevolgen van lekke banden of kunnen we hierop anticiperen bij een band die langzaam leeg loopt.
Multiplexing of hoe het leven van een bestuurder gemakkelijker te maken en het risico op een ongeval te verminderen
Om de verschillende handelingen die de bestuurder moet uitvoeren te optimaliseren, kan men kiezen voor multiplexen. Deze techniek bestaat uit het verbinden van verschillende elektrische of elektronische apparatuur van een voertuig, zodat ze op een gecoördineerde manier gearticuleerd worden.
“Het is bijvoorbeeld mogelijk om te programmeren dat wanneer de handrem wordt getriggerd, alle lampjes van de trailer gaan branden. Of om de deur omhoog te doen als de achterklep ontgrendeld. Dit bespaart de chauffeur tijd, naast het optimaliseren van de veiligheid.” stelt Olivier Dutrech, Directeur van Innovatie en Fraikin Business Solutions
Brandstofdiefstal: gevaren voorkomen met een verbonden alarm
Volgens de Nationale federatie van het wegvervoer (NFW ) wordt jaarlijks meer dan 20 miljoen liter brandstof gestolen. De brandstoftank van een transportvoertuig vraagt daarom speciale aandacht.
Verschillende technologieën, naast anti-pompkleppen, rusten het voertuig uit tegen brandstofdiefstal. Om het gevaar te anticiperen en criminelen te stoppen, is het mogelijk om op de vrachtwagen een sondesysteem te installeren dat is aangesloten op een alarm, zelf verbonden met een smartphone, die onmiddellijk waarschuwt in geval van abnormale daling van de brandstof.
De veiligheid van een voertuig hangt af van het inzicht in alle mogelijke gevaren. De technologie versterkt dus alle posities die een bedreiging vormen voor de veiligheid van de bestuurder, goederenbehandelaars, weggebruikers of goederen die in de trailer zijn opgeslagen. Zo zien we steeds efficiëntere ontwikkelingen op het vlak van verlichting, video, de locatie van trailers, openingen, banden of het tankstation.
Om meer te weten: Blijf op de hoogte van de innovaties van trailers!
Onze serie gaat verder: Binnenkort de volgende twee afleveringen, gewijd aan aerodynamica (# 2) en de koude unit. (#3)